Tuesday, August 12, 2008

Shivers

I was screaming my head off at Alesha while we were driving to someplace for something that she did(now i cant seem to remember why i was so angry - punya la immaterial punya hal boleh mengamuk cam giler) . Within seconds of me breathing fire..she asked me these..



Her : Ma sayang Sha tak?

Me: Sayang! (in a very tak sayang tone)

Her: Kalau sayang kenapa marah sangat?

Me: *gulp*



So dear friends...tell me how do i respond to that.

I would like to think that i am raising a emotionally genius child (as opposed to brain genius - quoting Diyanazman - geniuses are freaks, normal is awesome) who is perceptive to people's feelings around her, hence she asked me that question. But definitely not when i was being put under the above situation.

If she can asked me this at 3 years old, imagine what she will be asking (or retaliating) when she is 13 yrs old? *shivers* *shivers*

I was brought up old school. Canning and mom shouting from the top of her lung at me (think berleter in BOSE speaker turn at high volume) where the neighbors right left and 3 houses down from either side can hear her. Definitely NOT the psycho-therapy session family where no cubit-cubitan and lempang-lempangan are allowed.

Not denying that i am turning into my mom, i am worried for Alesha. For all the screamings and yellings and etc etc, i think i turned out good. But will she be 'good' too?

9 comments:

Crazee Choc's said...

speechless.

Rizza said...

rehan...

Her : Ma sayang Sha tak?

Me: Sayang! (in a very tak sayang tone)

Her: Kalau sayang kenapa marah sangat?

Me: *gulp*

ni aku nye jawapan le..may be ko tak suka cara nye...hehe

"mama marah jika alesha buat salah dan tak dengar cakap mama n papa.... mama marah untuk mendidik alesha jadik budak yg lebih bagus dan berdisiplin .. semua tu untuk masa depan alesha....."

ok le...
sebab aku memang marah anak aku Hassan..kalau dia buat pasal la...bukan marah membabi buta ...
tapi aku terang kan la semua tu....supaya dia akan faham nanti...walaupun mungkin tak faham lagi...tapi setiap kali dia buat salah kita marah dan terangkan kat dia kenapa dan apa patut dia buat...lama2 dia tu ..benda tu tak elok buat.....
itu je

Ms Lola said...

RAIHAN!!!
Anak aku pun dok reverse psikologi kat aku jugak!! Everytime aku marah dia, die mesti cakap "Mama jgnlah marah.." Ngeeeeeeeee....

Dan aku pun terpaksa la tone down :(. Sedey beb.

Anonymous said...

aku pon selalu buat cara mcm rizza..terangkan balik kenapa kita marah dia..ulang every details benda salah yg dia dah buat tadi dan yg paling penting lps tu ckp yg kita syg sgt kat dia dah peluk dlm 8sec then say sorry kalau terover marah...

Fid said...

aku pun
explain baik punya..y aku marah

tapi la ni dia plak marah aku kalau dia tak puas hati bila aku tanya y marah mummy dia guna balik aku punya ayat2...uwaaaaaaaaaaaaa

acif marah mummy ..acif sayang mummy...acif nak mummy jadi baik....acif sayang mummy...kalau mummy salah acif kena tegur...if acif tegur baik2 mummy tak dengar acif terpaksa marah...acif marah bukan tak sayang mummy..acif sayang bla bla bla....

Rizza said...

fid.. tak pe dia ulang..sebenarnye utk dia ingat kat diri dia gak....hassan selalu gitu....aku perhatikan la...then dia tak buat le lagi..hehheh

knv said...

sama la..

aku kengkadang regret kalau terpukul atau termarah something yang tak sepatutnya.

tapi masa marah tu memang tak hengat. nak2 masa tengah letih balik kerja dan kena face endless nagging from the kids (at the father too!)..

insyaallah, semoga kita berjaya kawal temper in future!

Diyanazman said...

eh.. ada nama aku!

i am not tell you how to react to that. u are her mom and you know best! every kid is different....

selamat berpuasa..

Diyanazman said...

eh.. ada nama aku!

i am not gonna tell you how to react to that. u are her mom and you know best! every kid is different....

selamat berpuasa..