Monday, September 15, 2008

Aku Dilema

Kindy 1
RM2200 for 6 months. SUPERB!!!! mak rasa mak pun nak belajar sana nyah!!! Of course the price exclude extra classes for agama, ballet, taekwando, swimming etc etc yg mak bapak tak penah gi pun. Anak masuk gerenti cakap omputeh berabuk. Tapi dijangka akan inferiority complex kerana mak pak budak lain hanta anak-anak diaorang dalam kereta mewah tahap jaguar sey..as compared to Kancil 850cc kepunyaan mak.

Rega sangat hampir pada gaji bulanan mak yg take home pay nye ialah negative balance. Apa citer?

Kindy 2
RM1300 for 6 months. SO-SO. Ada Iqra and claimed to be islamic based. tapi sangsi akan keupayaan berbahasa inggeris sebab mak rasa mak lagi pandai cakap omputih dari cikgu-cikgunya. Malah cikgunya cakap "alaa..nanti budak pandai cakap omputih sebab kenkawan cakap omputeh." hmm sungguh tak memberansangkan. Habisnya kalau tahun tu budak yg enroll semua ala ala anak aku, tak ke gamaknya anak aku cakap bahasa minang gak? mende la...
Tapi conscience mak clear sebab anak blaja agama.

Kindy 3
RM900 for 3 months. Ok la sebab ni franchise and system already has track record. Tapi mak tak bekenan cha ya nun alif kelas pertengahan (and maybe ade kot upper class) majority di situ. Mak rasa cikgu nye tu cam SPM leaver je..hmm..tak confident sangat.

Kindy 4
RM800 for 3 months. Pun franchise jugak. tapi mak tak berkenan sebab rumah banglo 2 tingkat. tangga ada ke pakai polished marble (ini ke right term - ala marble yg kilat-kilat tak de permukaan kasar tu) ni kalau kaki basah mau terus kebawah je tergelincir. Mak dah terbayang bayang darah yg memancut sebab edges tangga tu tajam. (uwaaa active imagination okay!!) dah la budak tu jalan kelong. letak la carpet ke apa ke..mende la. Definitely cha ya nun alif conquer. Ni lagi sengal sebab ada ke dia cakap kids tak leh bawak pork n meat aje. Abisnya ayam katok kalau anak aku telan apa citer??

Hmm..KEMAS berapa ringgit?

UNTUK MAKLUMAN: KAWASAN YG DISURVEY ADALAH TTDI - KEPONG - MANJARALA - SEGAMBUT . dekat ngan umah la wehhh

16 comments:

Rizza said...

rehan.... terkedu tgk rege2 tu ...macam nak masuk uni.. ko simpan la duit utk alesha masuk uni kalau gitu rege nak mampus mahal hehhe

kalau kemas tu.. ko pi tanya Raihan mama ammar/adam

budak2 ni biase nye main je la tadika2 ..yg penting ko ajar je english kat umah... ko kan teror english dari cikgu2 tu hehhe

selamat memikirkan...

Ms Lola said...

AKU PUN TGH KINDY DILEMA ni beb!!!!! Nanti aku nak tulis. Geraammmm!! sumenye nak mencekik smpi mati!

Ms Lola said...

Boleh tak ko share sket tadika2 yg ko dah survey nih??

Fid said...

ya share2
kalau rasa blog open sgt sila email ya

aku tak servey pun sbb aku rasa anak aku baru 3 thn hahahaa

thn depan 4 thn la kan....baru 4 tahun...hahahaaaaa

aku plan nak bg dia gi weekend class ja thn depan tu pun kalau jadi...

Crazee Choc's said...

tadika kemas kat sini rm20 jek. anak bos aku dia hantar anak dia masa 4 ngan 5 thn kat smart reader. la ni anak dia 6 thn dia hantar KEMAS. dia kata ok gak. cuma mmg tak dak la swimming ke... taekwando ke....

aku ingat nak hantar anak aku tadika kat tpt nursery dia jek. kalau tak silap rm150 sebulan. tp tak dak la iqra' ke.. apa ke.. tu semua asing....

pinkytoe said...

kindy 1: tadika diyana ttdi. ini wajib try oo. check out www.tadikadiyana.com.(kalau salah korang google la. dia ada 5 days trial in nov. ko bayar rm100 to try the normal day
kindy 2: kafa azzahrawan ttdi
kindy 3:q-dees manjalara
kindy 4:krista manjalara

aku dah tak larat nk survey dah. Maybe pi kindy 3 kot. tawakal aje la pasal iqra tu. But then again, aku dengar masjid wilayah ada buat kafa class on weekends. hmm...

mommyashvin said...

most of us, inilah situasi masa kini - anak2 kan sama baya!... me too looking for kindy.
so far ada 2 je boleh consider - smart reader (RM 250 monthly)or CEC(350 monthly ) yg lain tak leh nak haraplah! but cec, kat cyberjaya, kena cari transport, SR - ok kot! ended up tak choice! tu masih dlm renovation. bilalah nak bukak.

......kalau bukak kindy, boleh jadi kaya agaknya!

Ms Lola said...

Oh, Q-dees ka?
Tadika Krista tu dekat je ngan umah aku. Belum survey lagi. Tmptnya. CEC tak elok ka?

it me said...

bagus ni.. pakat2 laa share...

those yg tinggal shah alam / usj yg nakkan islamic kinder aku suggest g tadika Dzuliman...

bagus sensangat.. rasanya cam geng2 mama kamariah jer sebab depa cam saling kenal..mak memang berkenan sangat

opps salam menyampuk

Rizza said...

survey2.. ke nak aku bukak kindy?? (hehhe saje je wat lawak..)

Erna said...

raihan..
tadika diyana memang superb la! kat situ semua big-big shot! Uncle aku hantar anak kat situ.. sampai carik driver la sbb trend situ tak pernah nampak parents hantar sendiri anak pi sekolah.(dia mampu bleh arrr) Semua siap driver and siap ada bodyguard tuh!!! drebar lain, bodyguard lain okeh!!! Tercongok sekumpulan bodyguard tunggu budak2 tu pi sekolah kihkihkih
But, school wise mmg bagus. Teachers semua garang2..bukan takat nak jaga2 hati parents ke apa..but they play by the rules and maintain their standard! Aunty aku suh aku antar Damia ke situ that day (sebaya je Damia ngan 'uncle' dia tuh hihi) but aku tak sanggup sbb mcm hang kata tu la..inferiority complex! Anak cucu MK, sepupu sepapat agong bagai semua kat situ la sekolahnya :P
Krista kawan abg aku ada hantar anak dia..area ampang sana. He said its good! Tak sure lak good dari segi apa. Tapi kalau dah bleh bawak food etc tu, tu yg aku risau. Paham je la budak2..teringin and share2 gitu..erk!
But frankly, mmg susah nak carik islamic kindy yang tekankan english. Adni tak try? dekat ke tempat hang?

Anonymous said...

try tadika diyana?
heard it's good.

Anonymous said...

owh mahalnyerrr...ishh..aku cita2 nak bukak kindy balik mesia nnt..bole kaya la gamaknyer :p lawak jek
hafiy pon sepatutnya nyer masuk kindy bln4 thn depan kalau ikut rule jepun tp i choose to HS je dia..sbb aku nih pon bukan nyer bole nak keje si kecik tu sapa nak jaga!kat sini kindy seribu sebulan yer cik2 sekalian!

kaezrin said...

yes area Subang/USJ/Shah ALam buleh try DzulIman..concept Little Caliph..office saya skrg under franchise tuh...mmg bagus sekali ngan nursery...phonics method and ader iqra sume...

islamic based english medium puas hati banget

Fid said...

raihan
sepupuku yg ke..ke berapa ya..la ni darjah 4 la..dulu kindy q-dess ttdi jaya shah alam
ok la...aku tgk minah tu...swimming bagai...utk iqra mak dia antar kelas ngaji..ad-daris...kat bkt jelutong tu...dia pi ad-daris tu sethn dah bleh baca quran siap jadi 'ustazah' kwn2 dtg belajar ngan dia kat rumah...

Anonymous said...

dear raihan

i suggest u hantar ank masuk reading class dulu... bila dah pandai membaca... easier for the anak to cope with the tadika...

my 2 cents

ps.. anak i 2 tahun masuk tadika tapi tak dapat membaca... masa tahun 1 hantar kelas express membaca..dalam masa sebulan terus ok... lepas tu dia suka pergi sekolah pasal boleh membaca dan faham apa yg cikgu cakap...