Friday, November 28, 2008

NITE FEEDING - EBM

Saya rasa saya tanya kat sini je lah. tak yah bukak thread baru. Rasa dah baca semua post kat thread ni tapi tak cakap pun camna aturan ebm masa waktu malam. camna u guys buat? Baby tak jerit-jerit ke memalam waktu kita perangatkan ebm? ada advice tak on fastest way to prepare ebm?

hEHHEHE di atas adalah post aku di forum yang sangat di'sukai' oleh Fid. (kuikuikui). But seriously, camna aku nak have the fastest ebm nite feeding? Semalam aku buat trial-run, he woke up about 5 times, but not for constant feeding, merely suckling 5 minutes cam tu je. Aku dok memikirkan cara nak menyenangkan my SIL since u'll know la the pressure suh aku stop ebm to Azhad. Akku tak mau le benda-benda yang overly nyusahkan dia ni meng-demotivated kan dia untuk tolong aku continue bf azhad.

aku merasakan begini tau aku nak buat:

Option A:
Simpan 2 -3 0z dalam 3 -4 botol. Botol tak payah letak dlm fridge. Biar kat room temp. So bila dia nak minum, sumbat aje the room temp ebm

Kerisauan 1
Tapi tahan ke ebm tu? FYI, aku tak rasa its gonna be fresh ebm. MEsti aku ambik dari freezer and leave to thaw kat luar aje until its time to be consumed. Apa yg aku risau, ialah ebm yg dah dekat2 subuh n early morning tu

Option B:
Simpan all ebm dlm peti. Put 1 ebm dalam bottle warmer on constant on - slow heat. Bila dia nangis pukul 2-3 am tu, straight sumbat. (provided tak terlalu panas la). Lepas pakai that ebm, immediately top-up new ebm dlm bottle warmer untuk next feeding time.

Kerisauan 1:
Bottle warmer tu akan keep warm ke? atau off automatik kalau dia dah panas. Camni basi la kan kalau dia auto off bila dah panas?

Kerisauan 2:
Kalau dia keep warm, boleh minum lagi ke ebm tu kalau dia dah on warmer for more than 1 hour? tu kan?

camna orang kat umah korang handle ebm untuk korang masa malam if korang takde?

6 comments:

Anonymous said...

ops.. yg aku tau, room temp tahan 3-4 jam je.. kalau aircond dalam suhu berapa ntah, tahan la 8 jam, provided belum pernah dimasukkan dalam peti sejuk..

i dont have any experience regarding warmer.. er, plus, aku pun belum pernah tinggalkan Zeri @ night..

Anonymous said...

chop! kenapa aku rasa mcm aku dah tertinggal satu chapter ni beb? hang nak pi mana btw? hang nak kena admitted? hawatnyer? tell me! tell me!

pinkytoe said...

hampeh la za..tanya soalan kekwat sunnguh. Memang aku tak brp tulsi detail sgt. here n there je aku penah mention. aku nak kena bawak kuar cycst aku la. Aku plan nak schedule operation 16 dec ni. tapi aku dok risau pasal 1st nite tu la. pastu harap aku dah sihat nak nurse him. Apa pun doktor dah cakap at least 4 days aku kat spital. ni aku risau nak bagi susu malam ni.

Fid said...

cadangan aku

gini
cer ko monitor berapa kalikah anakmu minum malam?
direct feeding la
berapa minit dia hisap?


lagi satu
kalau ko kena bgn buat susu kat si kakak berapa minit diperlukan?

lepas ko dapat result dari ni aku akan tolong bg cadangan hahaha

or b4 dia tidur kasi kenyang baik punya

pinkytoe said...

aku dah try kasi makan kenyang baik punya. tapi dia akan bangun jugak. so far menjelang pukul 7 pagi tu, dia akan bangun selang 2 jam. katala SIL aku tido kul 1.00am. last feeding dia sebelum SIL aku tido. so about 2 -3 hours pastu..aiyah..leceh la aku nak kira. Malam ni aku try buat demo bebtul la

tapi yg pastinya, untuk si akak, aku rasa aku spend about 3 minutes buat susu.or maybe less.

Crazee Choc's said...

aku penah buat cam tu dulu... masa tu anak aku yg sulung refuse breast. dkt 2 minggu gak la... malam2... aku kalut pam n terys bg kat dia... aku dulu pakai tgn., sat je bley dpt 3 oz....