Tuesday, December 16, 2008

Tentang Perut

The ordeal is done

I planned to write about it before the actual event took place, but due to time constraint, i havent been able to do so. Yess.. i have cut myself up (not me la!! the doctor!!) and took out the growing cycst from my left ovary yesterday at 12.00 noon.

Itu pun main tipu siap kena sound ngan doktor eh lambat ye..hahahha..kena la pulak aku ngelat cakap anak aku demam smalam pagi tadi nak ngurus dia makan ubat bagai. In a way not entirely a lie coz alesha monday morning memang badan suam suam dan aku yg termalas ni telah menidurkan diri aku lepas alarm bunyi pukul 7 pagi and later woke up at close to 830 am - aku supposed to be warded at 830 and operation scheduled at 10.00 am

nothing visual to write about as mak yang rabun ini telah dipaksa membuka specknye before operation. sheesh apa daa..tapi on 2nd thought bagus gak so i dont see all them scary needles. hahhaha..

the usual, masuk OT kena buat drip insertion. Ini je dah mentraumatisekan aku yg memang tau my precious veins ni susah nk dicari. so after 3 attempts sampai tangan aku bengkak bengkak, IV itu baru berjaya dimasukkan. Not blaming the doctor coz im so used to this.

Lepas tu the epidural injection. Adeeeiii..aku memang tobat la nak beranak normal kalaulah that is the same injection yg korang ambik masa beranak c-sect. sakit nye tak leh nak cakap la , and what i hate most is the numb feeling bila ubat dah masuk. Tapi nye kalau tak numb kang, tercabut lak nyawa aku masa operation tu dak? hahaha

Bila dah start nak numb tu, barula baring and the nurses prep itu ini. Tapi aku pelik satu ajelah...wajib ke OT tu sejuk cam tu? kalau tak sejuk tak leh ke? aku sampai clatter teeth ni tahan sejuk tau.

Bila doktor dah masuk, barulah the real deal begun. tapi aku rasa yg ni la cam tak happening sangat- simply because by then dah tak rasa apa-apa. But i know she said my right ovary cantek (direct quote ok! aku rasa makna nya normal la tu) my tiub pun ok (uwaaa boleh beranak banyak ni!!) and the cycst looks a bit like hati ayam size besar sket (ter off aku nak telan hati ayam pas ni)

tapi as expected, aku muntah masa operation. i have a very low tolerancy towards bius ok. masa operation aku muntah, masa nak sorong balik bilik aku muntah, pendek kata aku muntah sampai malam la!. sakit? Jangan cakap la..tak belah perut pun sakit kalau muntah, ini kan pulak perut terbelah sambil muntah. By 4 pm tu epidural pun dah wore off, so aku memang in pain la and in hunger!! bayangkan last meal aku pukul 11.30 malam Senin, pukul 11.30 malam Selasa pun tak makan lagi tau.

Now at 3.00 pm, IV dah dibuka, salur kencing pun dah bukak. I have been walking bit by bit cam nenek tua. Now am seating down while writing this. Malam ni hopeful aku boleh bawak hantu susu tu tido ngan aku kat spital. SIL kat umah report dia sibuk tarik baju orang nak susu memalam. hahahha...Rindu pulak aku kat bebudak ni.

p/s : fid& fara, gamba awning tu nanti-nanti la aku upload ok

13 comments:

knv said...

wehh! take care beb. kena pantang jugak la tu kan?

get well soon!!

it me said...

take care cik puan

semoga lekas sembuh

Anonymous said...

take care and speedy recovery.

i masa pregnant kan sawda ada jugak dr kata ada fibroid, tapi lepas beranakl takp enah nya lagi pegi gynea so i dunno what is the status now.

baca ur experience ni, hopefully i will never have to go throught any operation, ever.

amin.

mamaDhea said...

dah selamat laa yek.. take care ok.. semoga lekas sembuh.. syian azhad rindukan nenen... :)

Fid said...

yg pertama
patut laaaa...

yang ke-2
weii kalau akaukan masa aku di'epidural'kan aku sakit lagi contraction dr sakit kena cucuk epidural
kesimpulannya...kalau kes mcm aku...sakit contruction lagi sakit dr sakit dicucuk epidural hahaaaaa

ya ke-3
OT kena sejuk sebab....kuman2.virus2 bagai tu tak tahan sejuk
kan kita kena bekukan BM utk tahan lama tidak dimasukki kuman bagai kihkih...sbb tu kena sejuk.....
kan kann...

seterusnya
take care

salam sayang dr aku.....

Ms Lola said...

Berjaya jugak ko mengharungi operation ni.

Alamak,.. aku baru bertekad nak amik epi utk next delivery. Sbb tak tahan sakit contraction 8-10 cm itu!!!!!! Naik semput aku menahan sakit tau. Huwaaaaaaa

Fid said...

mimielola
aku rasa kalau ko ambik time sakit contraction ko akan rasa epi tu langsung tak sakit sbb lps je dicucuk oleh pakar bius mmg sakit ko akan pergi terus dan mak cik aku kata hatta nak push pun tak rasa....

aku tak tau push tu apa mende hahaa

yg aku tau lps epi mmg aku rasa aman damai kahkahkahkah

Unknown said...

kat bilik ot tu memang kena sejuk.. lagi satu sebab kau gigil kesejukan, pasal epidural tu.. ubat bius tu memang sejuk.. akukan dua kali c-sec, nurse cakap ubat bius memang sejuk nak mampos.. ngeletar satu badan..

sori aku tak dapat lawat kau, (walaupun dalam hati meronta2 nak pergi) sebab din kena pergi kursus kat de palma dari selasa sampai rabu.. kalau tak lawat kau kat spital, kat rumah la aku lawat kau.. tapi sabtu ni aku kena gi langkawi sampai rabu plak (atas tugas rasmi bukan cuti2 mesia)...

Unknown said...

oppss salah tulis, din kursus dari selasa sampai khamis... jumaat aku kena jemput mak aku kat pudu sebab dia nak jaga farhan dan emily masa aku gi langkawi nanti.. kalau petang esok (khamis) din free aku pergi tengok kau ek..

Anonymous said...

rehan...
aku ngeris siut baca report hang ni! huwaaaa....i'm supposed to go for an operation by coming january..ada yg haku postpone smpi tahap berani dah max ni!
btw, hawat opt for tido je beb.... lagi satu,aku sesungguhnya sgt takut dgn epi ittew....
and yes, my precious veins juga amat susah utk di detect! eeeii

beb, get well soon.

pinkytoe said...

Korang : aku mmg setuju waktu beranak epi tu tak rasa sebab kesakitan melampau nak beranak tu telah mencover sakit epidural. tapi aku dah come to conclusion, tuhan maha kuasa kalau pasal beranak tu, lepas nampak anak tu, mmg takde sakit langsung. Aku ni potong je tapi anaknye takde, tu yg sakit jadik melampau.

msLola; ambik je epi tu.gerenti tak nyesal. apa-apa pun sakit beranak lagi sakit dari apa-apa pun

za : operation apa weh?

aku la ni cam nakm ati tahan nak batuk. semalam batuk sampai nanges sakit perut. Panic laki aku tengok aku nanges. hahha

Fid said...

batuk
sila duduk dan bongkokkan sikit badan
meminimakan rasa sakit....

dr pengalaman ciput aku laaaa

tapi dah jadi tabiat plak la...nak batuk ja aku akan duduk kahkahkahkah

pinkytoe said...

aku pakai girdle and buat cam ko cakap tu..ok la sket. tapi aku memang tobat..YA ALLAH..KO BAGI LA AKU BERANAK NORMAL LEPAS NI......AMIN