Wednesday, June 20, 2007

Itu Anak Aku

I was called to write this after baca kisah menyayat hati cik yan kat blognya. Huhuhu..Tapi my story of another version yang menyetap hati keibuanku ...ewaahhh

Kisahnya cenggitu. Few days ago, some of my cenonet's cousins balik umah MIL. On normal days, Alesha memang tu Queen of the Jungle la sebabnya dia yang paling kecik n paling demanding. Semua orang termasuk cousin dia yang tinggal umah sebelah menyebelah MIL akan ikut cakap dia. Almaklumla, diaorang ni semua dah sekolah, so dah pandai beralah. Tak macam cenonet ni yang still learning the concept.

Anyhow, masa aku balik umah MIL weekend lepas, kereta dah berderet. Alesha bila nampak je commotion kat umah tu jadik excited, tak sempat masuk rumah dah jerit jerit nak join main kat umah SIL (MIL and SIL tinggal selang 4 -5 tapak). Aku biarkan ajelah straight masuk umah pekena nasi lemak MIL yang sodap tu.

kejab kejab aku dengar bunyi menjerit. Kalau anak orang aku agak agak tukang buli tu anak aku la , tapi aku relaks lagi sebab heheh...anak orang kan...walaupun tukang buat tu anak aku. kui kui JAHAT TAK? Tapi lepas tu aku dengar sora jerit anak aku pulak. Uwaa haram tak guna punya mak aku ni, part anak orang aku biar, anak aku cam kelam kabut aku pi pujuk. Hampeh betul aku ni!!!

true enough, masa aku datang tu, anak aku tengah dok melepet tepi pintu bilik sensorang. Uik..mana budak budak lain - Ada la dekat 4 -5 budak sebaya dia jugak and older kat umah tu- HUHUHUHU kesiannya anak aku....rupanya dah kena pulau dok kat living room sensorang!!!!

Sedih tak aku? Kalau korang jadik aku, sebagai seorang ibu, apa gamaknya rasa korang anak korang kena buat gitu?

Ya lah kan, nak kata anak aku ni brutal sangat, memang la da sedikit brutalnya. Tapi as compared dengan anak orang lain yg asyik dok bawah ketiak mak dia tu, anak aku independent.. knows what she wants and will fight for what she wants. THATS A GOOD TRAIT kan?? KAN??

Lgipun, aku ngaku, aku yg cultivate that attitude. Sebab dalam hidup aku, aku nyampah betul tengok pompuan terhegeh hegeh buat muka ayu sikit sikit nak nangis. Aku rasa thats not the way for you to excell in life. Hidup ni kena jadik bullish sikit - then you will achieve what u want. Dalam dunia yang orang makan orang ni, a bit of back bone will carried you far..

Tapi sedey betul la dia masa aku tengok dia terhegeh hegeh ketuk pintu panggil sedar mara dia yang lain sebab nak join diaorang main make up make up dalam bilik. HUHUHU...sedih aku tengok anak aku kena voted out. Ish...cam dalam citer SURVIVOR pulak kan? no wonder la orang yg kita tengok dalam tv tu cam ok je, still buleh di voted out kan oleh community yang tak sukakan perangainya.

Lately ni pulak, perangai bossy dia makan menjadik jadik. Semalam laki aku complain anak aku jalan satu rumah bawak newpapers nak babab cousin dia yang sebaya dia. Adeiiii...aku rasa ada la reason dia nak marah >> ke ni naluri keibuan aku je yg nak mendefend anak sendiri. Tapi kata laki aku, benda tu happened before him, and memang tak de reason pun anak aku nak ketuk kepala cousin dia ngan newspaper whilst the kid was merely walking in front of her.

truthfully, aku rasa anak aku ni ada leadership trait. Takde la..korang kalau tengok perangai budak budak pun, ko tau mana yg follower, mana yang jadik leader kan? So si cenonet ni lagi incline untuk lead..tapi MAYBE sebab dia kecik lagi, she doesnt know her boundaries. hence tak ke tugas aku nak mengajarnya. hmmm...camna nak ajar? Maybe with the newcoming baby bro (fingers crossed) she will learn to give and take. and when to bark and to keep quiet.

Sedeh hati aku mengenangkan kehidupan anak aku ni. Dengan orang yang sayangkan dia, memangla dia buleh get away with it. Tapi bila dah venture outside to real world, kang kena voted lagi anak aku!! Hu Hu Hu..

Aku dok pikir pikir sekarang ni nak hantar dia sekolah, but with her current attitude, maybe it is not a wise idea. Kang culture syok pulak anak aku tu kena oust dek rakan sebaya dia. But in the same breath, kalau tak aku hanta kan awal awal, nanti she will never learn to live hormoniously together with other people.

Oh DILEMA!!



4 comments:

cysev3n said...

same situation -- kena duduk kat luar, whilst other ada kat dalam.. heee.. ntah laa.. aku belum cukup terer nak selam2 perasaan budak2 umur 1-2 tahun ni.. they are so innocent.. tak reti dendam & such.. good luck to you & me -- motherhood mmg a never lasting job :)

knv said...

for me, the earlier she get to school, the better it is for her social skills.

kat sekolah budak2 ni akan 'terpaksa' belajar how to control their behaviour. learn how to share, learn how to accept the fact that sometimes you can't always get what you want.

memang sedih bila tengok anak kita takde kawan sebab perangai bossy dia. tapinya they have to handle that themselves sooner or later. as parent, the selamanya kita boleh protect budak2 ni...

sometimes we just have to let go... bit by bit...

Anonymous said...

yahaha....mmg as a mother kita akan ALWAYS being defensive&protective towards our child gitu ;) ye larrr anak kita kan???? sapa lagi nak defend or protect them if not us their mother nie..hehehe
tapikan...kita kena pandai gak main peranan jgn sampai anak2 kita jadi spoilt or jadik ANAKKU SAZALI ;p.ini peringatan kpd aku larrr ni....hehehe...mak mmg over kalu defend anak kengkadang tu..yahaha....anak baru sorang kot ....;p
btw,as for pre school...aku agree htr anak awal gi pre school ni..at least they will get themselves prepared before they enter the real school later..takde larrr depa gerun or ngeri everytime kita ckp nak htr pi skool gitu...hehehe..lagi pon anak kita bole absorb apa techer derang ajar dgn cepat sbb dah pernah belajar syllabus basic segala mala matapelajaran kat pre school dulu! ihiks..

mamaDhea said...

klu anak aku kna camtu pon musti bengang je ek.. tp tu laa, bdk² ni innocent,t ak reti dendam & such (bak kata cik yan).. later² dia baik balik ngan cousin² dia tuh tanpa ada rasa sekelumit dendam pon kan.. cumanya kita laa as mother pulak yg rasa gerammmm..

rasanya sesuai gak umo alesha skrg ni utk ko masukkan dlm pre-school tu.. mcm anamiraa & momidanial ckp.. lg cepat lg baik.. dorang pon lebih cpt dpt serasikan diri ngan dunia luar yg maha ganas nihh.. hikz.. ;)