Tuesday, March 4, 2008

row row the boat

Alkisahnya aku dok borak-borak ngan kawan aku smalam. Timbul la kisah kenapa kita nak memblog..memfp dan sebagainya. Sah sah la dia ni bukan pro benda benda cengini. Apatah lagi konsep cyber gathering, fp gathering ni. Aku pulak more on tengah tengah side. Tapi apa yang dia cakap tu got me thinking jugak la.

Adakah aku pernah ter went overboard dengan fp dan blog diary aku? Bak kata dia la..takkan kisah keluarga pun nak citer in the net. nak bagi malu family? nak bagi malu nama baik suami sendiri citer kisah bengang ngan laki online?Lagipun, kita je yg tak tau sapa baca blog kita. For all we know, pak sedara, pak metua, mak sedara, mak metua pun penah baca blog kita.

Aku setuju jugak. Aku tak paham kenapa orang nak citer dia beli baju selai pun nak post gamba kat blog. Yg pelik nya kalau beli baju branded je dia post, time beli baju kat JJ tak pulak post ek? And jangan menipu kata tak pernah beli baju kat JJ. Mesti sekali dalam hidup korang, korang penah beli kan?

Tapi aku penah come across another blog yg cakap whather she writes on her blog is her own business. Which in a way is true. Tapi kalau dok asyik upload gamba branded stuff yang dia beli tu, kekadang makes me wonder apa la motive sebenar dia nak tulis semua tu.

Ada jugak yang tulis melampau lampau pasal perasaan terutamanya perasaan bengkek laki bini. Haa..yang ni aku nak mengaku aku rasa aku pun terbawa bawa. At times, aku rasa cam nak reverse balik je tulisan aku tu..and memang penah aku buat gitu pun. Aku delete balik my post. Tapi aku paham kekadang kita memang terbawa bawa nak vent out anger dalam ni.

Aku pun tak tau kenapa aku tulis post ni. I guess its a reminder not to go overboard. Afterall..terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata parah akibatnya. In this case, terlajak blog, aku tak tau function nak delete. hahaha..

14 comments:

Rizza said...

rehan...
hehheh
aku pun memblog ..just share apa yg mampu la utk sama2 ajar anak kita..sedikit2 yg aku tau...
aku tak suka la nak tulis hal2 marah2 kat laki ke...atau hal2 dalamam ..... malu la kan....(bagus gak ko tulis..wat peringatan kat aku gak..tq..)

terlajak blog..ko unpublish je topic2 yg ko dah buat tu.....hehehh

Fid said...

hahhaa
aku mmg suka tulis blog
dan mmg aku merapu
bg aku memblog ni menghilangkan stress aku..

kalau yg isi mcm ilmu tu utk share ngan semua heheee

tang bab blog tunjuk beli baju selai tu aku pun tak faham gak

Emma said...

funny funny funny.. i suka aa baca blog yg gini, leh pecah perut aaa

i pun kekadang tfikir gak ngape depa tempek cite pasal shopping2 nie?? dah la haku xdak duit nak shopping gila2 tu...

g peliknya, spender pun kekadang nak tulih gak... ha ha...

ur entry pasal delivery tu mmg kelakar maha ngeri.... nak jugak i blog pasal my experience, tp sbb x pandai cerita, so x tkluar la kat blog, just mingle kat kepala otak nie je la....

nak sambung baca lg... yu hu.... lupe lak... salam perkenalan....

cysev3n said...

kome, kalau aku ni pernah terlajak memblog, tolong la sama2 ingatkan aku ye.. sometimes, apa yg kita buat, nampak betul je.. tp kat mata org, dia jadik lain.. the beauty of human..

knv said...

as for me,
memang tepuk dada tanya selera orang yang blog tu la.

sometimes memang pun nak menunjuk2. sometimes just nak kongsi kegembiraan dengan sahabat2. kalau tiba2 orang tak kenal datang sibuk itu yang jadi pelik.

memang blogging is considered personal. lagipun bukannya nak bagi satu dunia baca. kan boleh setkan hanya invited reader aje yang boleh baca kan?

eh why la i am being so defensive?

yang penting kita boleh niatkan semoga apa yang kita tulis tu boleh tolong orang sedikit sebanyak. ambik iktibar, bagi semangat, berkongsi kegembiraan.

it's how to take it. kalau kita nak ambik yang baik, insyaalah kita dapat yang baik. yang merapu abaikan je la.

afterall, macam2 jenis manusia kat dunia ni. ;0))

pinkytoe said...

sebenarnya aku ni more in the middle punya orang. kekadang aku rasa melampau lak nak snap pic gamba sebijik bak kata mama ryan la- spender pun nak tulis.
anamira- memang la. Yg ni pun aku setuju. tapi hehehe mak tak reti la nak set. rasa cam tak shiok lak sebab nanti orang blog hopper cam aku ni tak leh nak baca..hahaha..
TAPI YANG PASTINYA, AKU NAK INGATKAN DIRI AKU JUGAK LA, SUPAYA TULIS BENDA YANG MENDATANGKAN FAEDAH KEPADA SEMUA, SEBAGAI IBU DAN WANITA YANG BOLEH DIKONGSI BERSAMA..
p/s weiii aku dah start membaking..tapi hangusla..camko la anamira masa memula membaking itew..

knv said...

kahkahkahkah!
tang hangus tu takleh tolong beb! wajib hangus 5 kali dulu baru lulus, boleh gitu?

farah225 said...

raihan,
pecah perut aku baca ayat hang yg last.hahahaahah.sbb aku pon sama cam ko.
yep stuju ngn u all, apa yg baik boleh dikongsikan.sebenarnya,apa tujuan memblogkan diri?kalu aku,lebih pada nak tulis perkembangan my kids.sbb lam diary tak tertulis kan.ni sambil2 keje leh tuliskan.hehehehe
tp sebenarnya from blog u all, byk ilmu yg blh dapat,maklumla kadang2 kita takder masa nak carik ilmu2 tu,takpun kadang2 tak terjangkau dek akal kita.
lagi satu, bak kata fid, blog ni leh release tension.heheheheeh

Ms Lola said...

beb, sudah tukaq template ka? syabbass...

pinkytoe said...

Cik lola : tukar template sambil mengepam. Aku kalau tengok pam tu aje aku stress sebab milk duct satu je terpancut. kena distract kepala otak dulu. Oits mana aku punya invite dey!! Aku ingat nak list ko nye blog la masa aku tukar template.

knv said...

weh ni dah lama aku nak tanya. awat font hang kecik sangat haaa? naik jojol mata mak nih!

ke aku sorang yang nampak kecik??

Ms Lola said...

sis ana,
mak pun nmpk kecik. mmg kena pakai magnifying glass kalau nak baca blog raihan ni ha.. hahaha..

back to the topic.
seriously beb, mak sgt layan org yg 'over' bila blogging. kalau tak 'over' tak menarik minat mak ni ha.. hahahahahahah.. over kan?

Anonymous said...

ngehngehngeh...cik rehan ooit..kot iye pon..takut isu sensitip post hang kali ni..tak yah la hang kecikkan font!;p kehkehkeh....btw, as for me...it's simple..if we dont like..just simply dont read..if we like..we layannnnnnnnnnnn..ngeeee...after all it's the owner right pun kan? hehehe...utk aku plaks...blog tempat melepas tension dan juga stress..and sometimes as a reminder to me..so that someday in future bila aku baca balik...aku ada hengat apa yg dah pernah terjadik...ihiks ;p

p/s: aku macam cik lola gak..kalu tak "over" ittew blog..mmg tak menarik perhatian haku..buleh gitu? and..aku consider ko punyer blog mmg "over menarik" to me..heheheheh...aku tetap suka blog ko! ko nak paste gambar spender baru ko pon ... aku sukeee layannnnnnnnnnn..kihkihkih!

Erna said...

hehe..lawak..lawak.
yer lah..apa pun semua bergantung pada nawaitu. Mana yang kita rasa ok kita baca la..mana yang kita rasa tak syiok kita tutup sajor!
btw, aku pun nampak font kat this particular entry la..kecik! naik joling bijik mata mak dah ha.. hahaha